Thursday, November 8, 2012

AMAZON MALAYSIA DI MALIAU BASIN DAY 2

DAY 2 ( 21/09/2012)

Walaupun ini adalah hari kedua kami di Maliau, tapi sebenarnya hari tu adalah hari "sebenar" kerana kami bakal memulakan aktiviti trekking di dalam hutan Maliau Basin. Kami bangun awal pagi untuk sediakan sarapan pagi dan makan tengah hari yang dibungkus

SARAPAN PAGI
MODEL MALIAU BASIN
Selepas habis sarapan pagi, kami berkumpul beramai-ramai dan memulakan aktiviti Skybridge atau Canopy Walk. Dibina pada bulan April 2007,Skybridge ini mungkin salah satu titian kanopi terpanjang di Sabah selain daripada yang terdapat di Poring, Ranau

SEBELUM BERGERAK KE SKYBRIDGE
SKYBRIDGE
KAMI YANG MINTA PUJI
GAYAT KERRR

SENYUM CERIA
Selepas penat berjalan-jalan di Canopy Walk tu, kami mula berangkat ke checkpoint seterusnya iaitu Agathis Camp di mana tempat ini merupakan tempat bermulanya kami start aktiviti trekking kami. Pada mulanya, saya mati-mati fikir porter kami ni seorang yang berotot dan besar macam King Kong. Agak terkejut juga ya bila tengok saiz badan porter tu macam sama saja dengan badan saya, baru berumur 18 tahun kalau tidak silap.  So masa tu kami kumpul barang-barang dapur dalam satu bekas untuk diberikan dengan porter tu. Teda yang larat mau bawa, semua pun keberatan membawa barang masing-masing di dalam beg.

SUSUN-SUSUN BARANG SEBELUM START TREKKING

Sebelum memulakan perjalanan, renjer ada bagitahu 3 kilometer yang pertama tu kami cuma akan jumpa bukit, bukit dan bukit. Masa tu memang rasa yakin dan confident boleh naik, padahal teda training pun sebenarnya. Dengan membawa beban seberat 8kg di dalam beg, kecut juga perut bila dengar 3 km tu kami akan mendaki bukit saja. Nasib baik bawa 8kg, kawan-kawan lain ada yang bawa 10kg, ada yang bawa 12kg. Destinasi kami adalah menuju ke Camel Trophy Hut yang dibina pada tahun 1993 oleh peserta Camel Trophy. Jarak mungkin dalam 9km dari Kem Agathis.

KUMPULAN 1 DAN KUMPULAN 2
Trekking untuk sampai Camel Trophy Hut, memang macam celaka dia punya trek.  Naik bukit mencanak tegaknya.  Mula trekking pagi, petang baru sampai.  Kalau ada semangat pahlawan saja rasanya yang boleh lepas.  Kalau suka lugai-lugai, suka berehat-rehat,  besok lusa baru sampai rasanya di kem seterusnya. Sepanjang perjalanan untuk ke sana,  ada 8 tangga bomba yang diikat tegak hampir 90 darjah.  Dengan beg di belakang, gayat campur penat, memang dugaan juga lah bila naik tangga seperti itu, keselamatan pandai-pandai sendiri tanggung. Jangan haraplah ada yang mau menyambut dari bawah, dorang pun penat tahap gaban suda juga rasanya.

TUNGGU GILIRAN UNTUK MEMANJAT TANGGA BOMBA
PENSYARAH SAINS MENUNGGU GILIRAN UNTUK MEMANJAT TANGGA

SEMUA KELIHATAN SEPERTI MABUK MOGINUM
4 .5 KILOMETER LAGI
Perasaan yang paling best bila tengah penat-penat jalan sambil mulut kumat kamit berdoa semoga cepat sampai di kem, rupanya bila pandang depan ada sudah nampak kem Camel Trophy tu di atas bukit yang agak rendah. Berlari-lari kami naik bukit sebab mau duduk rehat, minum air, mau makan sebab terlalu lapar. Kalau jumpa kfc, mungkin itulah makanan paling sedap di dunia. Kawasan ni  kawasan tanah tinggi, mungkin dalam 1400m dari aras laut.
ANTARA YANG PALING AWAL SAMPAI KE CAMEL TROPHY KEM

WAJAH GEMBIRA C ALI YANG BARU SAMPAI KEM

Yang best di Camel Trophy Hut ni, ada menara tinjau atas pokok sebelah pondok.  Nama pokok tu Pokok Agathis, ketinggian pula rasanya 80m.  First time tengok pokok tu dari pintu belakang dapur, memang suda pasang niat mau panjat tangga sampai ke platform menara tu. Kalau gayat jangan pandai-pandai naik, ini adalah amaran keras. Sebenarnya saya pun gayat juga tapi tidak tahu apa benda yang sudah merasuk fikiran saya masa tu. Mungkin sebab mau cabar diri sendiri, sama ada boloeh buat atau tidak benda yang saya yakin sebenarnya saya tidak berani mau buat. Dan akhirnya saya berjaya!!! HOORAYYY

AKTIVITI MEMANJAT POKOK AGATHIS

Untuk sampai ke platform menara tu, kita kena panjat tangga yang tempat pijaknya ngam ngam separuh tapak kaki saja.  Sepanjang saya panjat tangga tu, rasanya lebih kurang 5 kali saya berhenti, then panjat balik. Bukan sengaja mau berhenti, tapi sebab tangan balik-balik krem. Jangan ada niat mau tengok bawah, nanti ada pula yang pengsan jatuh terus dari pokok Agathis tu. Sampai atas tu, sumpah memang best walaupun hanya mampu untuk merangkak saja bila sampai di platform tu. Kenapa merangkak? Sebab kaki dengan tangan krem, sakit sebab panjat tangga yang sangat tinggi. Masa turun tangga tu, kumat kamit saya baca doa supaya dapat turun dari pokok tu dengan selamat. Malang tidak berbau kan, siapalah yang tidak risau. Apa lagi bila keselamatan memang 100% tidak terjamin sepanjang naik pokok tu. Apa-apa pun, syukurlah, kami semua selamat naik dan turun daripada pokok tu dengan selamat.

MASAK DAN MAKAN DALAM KEGELAPAN MALAM
Bila malam menjelma (aisehhh), memang ternyata suhu persekitaran buat kami mengigil kesejukan. Sangat sejuk, tapi time tu saya tidak mandi ( pecah rahsia), jadi tidak terasa sangat kesejukan tu. Agak menyedihkan juga bila ramai di antara kami yang injured, termasuklah saya sendiri. Sebelum tidur tu, banyak jenis minyak urut yang saya guna untuk urut bahagian betis dengan pergelangan kaki. Ohya, malam itu golongan wanita tidur di dalam bilik, lelaki pula tidur secara beramai-ramai di bahagian luar bilik. Agak menggeramkan juga bila orang luar bilik ada yang tidur berdengkur, awal pagi entah alarm siapa pula bising memekak macam harimau mengaum. Tapi itu semua tidak menghalang kami semua daripada tidur sambil bermimpi yang indah-indah..